Paul Spoelder is vanaf de oprichting van Rever directeur van de organisatie. Nu we in oktober 2014 12,5 jaar bestaan en een volledig nieuwe website lanceren, hebben we hem een aantal vragen gesteld over de ontwikkeling van Rever, zijn persoonlijke drijfveren en zijn ideeën over de toekomst.
12,5 jaar Rever
Toen we in 2002 begonnen met Rever, wilden we een niet-alledaagse kantooromgeving laten zien en anders zijn dan de markt gewend was. We huurden een loods, maakten ons eigen interiordesign en realiseerden daarin een “working showroom” onder de noemer “office at work”. Hiermee wilden wij laten zien en ervaren dat we een innovatieve projectinrichter waren en door er zelf in te werken konden we onze ervaringen delen met onze opdrachtgevers. De reacties daarop waren zeer positief, mensen vonden het interessant en inspirerend maar de markt was er nog niet helemaal klaar voor. Zowel medewerkers als het management van organisaties zaten op dat moment nog maar al te graag op een “eigen” vaste werkplek en het flexwerken had nog geen positieve attitude. Toch was al duidelijk merkbaar dat de maatschappij aan de vooravond stond van grote veranderingen, die van invloed zouden zijn op de flexibilisering van de mens en zijn/haar werkomgeving.
In de tussentijd bleven wij doorgroeien en leerden wij van onze eigen working showroom. Een showroom die zich verder ontwikkelde tot een functiegerelateerde werkomgeving en ons ook nu nog volledig functioneel ondersteunt is ons dagelijks werkproces. De conceptuele aanpak van het interieurontwerp in combinatie met de realisatie en projectmanagement van het project, was voor onze opdrachtgevers vernieuwend en een schot in de roos. Het totaal ontzorgen rond een turn-key interieurproject was hiermee geboren en ook heel succesvol!
Van één loods gingen we naar twee en in 2010 betrokken we er een derde aansluitende loods bij. Goedkope m2 die er bruut en industrieel uit zagen maar werden omgetoverd tot een verdere uitbreiding van onze hele plezierige werkomgeving. Het werd het huidige Circle of Life concept waarbij de mens centraal staat met als belangrijkste uitgangspunt:
“Faciliteer medewerkers maximale flexibiliteit in een duurzame werkomgeving zodat er ruimte is voor ontwikkeling en er voor hen een belangrijk evenwicht ontstaat in de work-life balance.”
Je wordt meegenomen in een gerevitaliseerd gebouw waarbij je een belevingswereld ervaart, die volledig gebouwd en ingericht is met duurzame materialen / producten, geënt is op onze eigen identiteit en groei en ontwikkeling van mens en organisatie bewerkstelligt.
Met deze inrichtingsfilosofie waarbij zeer veel interieurelementen zijn hergebruikt willen wij een brug slaan naar een nieuwe visie op de duurzame werkomgeving en het niet alleen zeggen maar ook doen en concreet faciliteren!
Delen is het nieuwe…
Wij delen ook graag onze kennis en ervaringen en kunnen dat nu nog beter door de nieuwe website die we vanaf vandaag wereldkundig maken! Een site met een online tour die u instaat stelt om meer van ons te zien en te ervaren. Tot voor kort kon je dit alleen nog “live” ervaren wanneer je naar ons in Utrecht kwam, maar dat is nu voorbij. Met veel plezier laten we ons bedrijf online zien, vertellen we de verhalen achter de settings in het Belevingscentrum en delen we informatie; bijvoorbeeld over onze werkwijze, onze aanpak aan de hand van bouwstenen en stellen verschillende ruimtes in het Belevingscentrum ook voor anderen beschikbaar.
Bron van inspiratie
Paul komt uit een creatieve ondernemersfamilie, ondernemen zit hem ‘in het bloed’. Op de vraag wat hij het leukst vindt aan Rever, antwoordt hij: “dat ik de vrijheid krijg om te ondernemen met mijn eigen visie en daardoor in staat word gesteld om nieuwe creatieve inrichtingsconcepten te bedenken en te realiseren. Daarbij is het enthousiaste team van medewerkers, hun betrokkenheid en collegialiteit een genot om mee samen te werken.”
Paul hecht er veel waarde aan dat de 25 collega’s die bij Rever werken zich kunnen ontwikkelen, geïnspireerd blijven en plezier hebben. Wat hem zelf inspireert? Mensen. Paul omgeeft zich graag met andere (creatieve) ondernemers, van hen hoort hij waar zij mee bezig zijn, hoe zij zaken aanpakken en waar behoefte aan is. Ook rust biedt inspiratie, de beste ideeën komen vaak op zeer onverwachte momenten. Ideeën en oplossingen moeten volgens Paul ook écht en puur zijn, niet gemaakt. Paul: “Dit zit ook in de mensen die bij Rever werken, waarbij het vanzelfsprekend is dat je je mening kunt uiten en waar een klimaat van vrijheid en eigen verantwoordelijkheid heerst. Zo ontstaat er een variatie aan uitingen, die samen de cultuur van de organisatie vormen. Met plezier en vol passie leven en werken kan alleen als je dit doet in een harmonieus bestaan, waarbij je met respect voor ieders mening, er sociale normen en waarden op nahoudt en er een belangrijke dosis humor en ontspanning aanwezig is. Dat alles inspireert mij elke dag!”
Creatievelingen hebben de toekomst
Paul ziet de toekomst zonnig tegemoet: “de economie trekt weer aan en met de nieuwe website hopen we een nog groter publiek te bereiken. Mijn doel met Rever is om voor onze opdrachtgevers zo duurzaam mogelijke werk- en leefomgevingen te realiseren, die medewerkers te inspireren en organisaties te helpen om door groei en ontwikkeling hun doelstellingen te bereiken.”
En de toekomst van werkomgevingen? Paul: “Zoals we inmiddels allemaal weten is het “standaard kantoor” voor zover dat nog bestaat, een gepasseerd station. We krijgen allemaal zelfregulerende organen, plekken waar wonen, werken, leren en ontspannen samengaan. Het worden smeltkroezen van zelfstandige professionals en bedrijven die zich tot elkaar aangetrokken voelen, omdat ze elkaar aanvullen of gelijke idealen en interesses delen. Ze willen in hun omgeving uiten waar ze voor staan en waarin ze zich onderscheiden. De drang naar identiteit zal hierdoor alleen maar verder toenemen.”
Paul tot slot: “ik ben van mening dat bedrijven waar creatieve mensen werken, altijd blijven bestaan – zij hebben de toekomst.” Bovendien, “elk mens heeft een plezierige setting nodig om in te kunnen werken en leven – voor zijn of haar eigen welbehagen. Er zijn nog zoveel kansen, we opereren in zo’n brede markt met ongekende mogelijkheden en er zijn nog zoveel mensen die we kunnen bedienen met het creëren van positieve settings: daar ga ik elke dag weer voor!”