Refurbished meubilair inzetten bij het inrichten van je nieuwe werkomgeving: dit is alles wat je erover moet weten

25 januari 2022

Wat is refurbished meubilair?

De Engelse term refurbish betekent ‘reviseren’. Refurbished meubilair is bestaand meubilair dat technisch gecontroleerd wordt en waar nodig schoongemaakt, gerepareerd of opnieuw gespoten en/of gestoffeerd wordt. Het meubilair wordt volledig gerevitaliseerd tot een product dat nauwelijks tot niet van nieuw te onderscheiden is. Bij de (her-)inrichting van een kantoor, benaderen wij de bestaande inrichting/het pand als een grondstoffendepot: welke materialen en meubels kunnen we opnieuw inzetten en in welke vorm? We hanteren daarbij deze volgorde:

  • Rethink: anders denken over en organiseren van de inzet van materialen en producten, dit is het begin van circulair denken
  • Reuse: het 1 op 1 inzetten van materialen en producten in de huidige vorm
  • Repare: het herstellen van bestaande materialen en producten, of onderdelen daarvan
  • Refurbish: als nieuw maken van materialen en producten met een combinatie van hergebruikte, gerepareerde en nieuwe onderdelen.

Repare en refurbish gaan vaak samen. In deze blog gaan we verder in op refurbished meubilair.

Hoe werkt het inzetten van refurbished meubilair?

Naast het gebruiken van materiaal en meubilair uit de eigen bestaande inrichting, werken wij voor het inzetten van refurbished meubilair nauw samen met Human Office. Zij beschikken over een magazijn van 50.000 m2 (!!) dat vol staat met kwalitatief hoogwaardig meubilair, opgekocht bij bedrijven die gingen verhuizen, verbouwen of failliet zijn gegaan. Het gaat zowel om werkplekmeubilair als representatief meubilair en daarnaast ook o.a. verlichting, wanden, vloeren en maatwerkelementen. Het aanbod is enorm! Naar gelang de staat van het product en de aanpassingen die nodig zijn om het aan te laten sluiten op het interieurconcept waar het meubilair toegepast wordt, vinden de refurbish werkzaamheden plaats. Het gaat dan om technische en/of esthetische verbeteringen.

Een paar voorbeelden van refurbishen van losse inventaris zijn:

  • Technische controle van het mechaniek van een tafel of stoel
  • De armleggers van een bureaustoel vervangen
  • De gasveer van een vergaderstoel of bureaustoel vervangen
  • Dieptereiniging van de stoffering van een bank
  • De stoffering van een fauteuil vervangen
  • Een frame van een tafel voorzien van een nieuw blad
  • Het onderstel van een stoel opnieuw spuiten
  • …de mogelijkheden zijn talrijk!

Door meubilair te refurbishen ontstaat een optimaal werkend, duurzamer én toekomstbestendig product dat als nieuw oogt en weer jaren mee kan.

Detail van een refurbished stoel met nieuwe stoffering.

Detail van een refurbished bank met nieuwe stoffering.

Naast de voorraad meubilair van onze partner Human Office, inventariseren wij ook altijd welke items (zowel materiaal als meubilair) uit de bestaande inrichting van onze opdrachtgever geschikt zijn voor hergebruik en/of refurbishment. De materialen en producten die uiteindelijk in het nieuwe interieur toegepast worden, kunnen een combinatie zijn van eigen producten en bestaande producten via onze partner. Ook is het mogelijk dat er van bestaande producten onderdelen gebruikt worden om een ‘nieuw’ product mee te creëren.

Mocht je nog niet overtuigd zijn van het nut en de noodzaak van het inzetten van refurbished meubilair, bekijk dan deze video:

Social Return

De refurbish werkzaamheden worden uitgevoerd door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt; personen met een arbeidshandicap of psychosociale problematiek die niet in aanmerking komen voor een reguliere baan. Vaak hebben deze mensen juist wél een talent dat zij heel goed in kunnen zetten in het atelier voor refurbishen van meubilair.

De voordelen van het inzetten van refurbished meubilair

De argumenten om voor refurbished meubilair te kiezen zijn in onze ogen legio. Hierbij een aantal voordelen:

  • Door voor refurbished meubilair te kiezen, draag je bij aan de (wereldwijde) klimaatdoelstellingen; door geen nieuwe materialen in de kringloop te brengen draag je bij aan het beperken van CO2 uitstoot.
  • Met refurbished meubilair kies je voor kwaliteit; de grote voorraad bestaand kantoormeubilair in Nederland bestaat grotendeels uit hoogwaardige (design) producten die bij grote (corporate) bedrijven vandaan komen.
  • Omdat we refurbished meubilair echt weer als nieuw maken, bieden we op refurbished meubilair dezelfde garantie als op nieuw meubilair.
  • De refurbish werkzaamheden worden (via onze partner Human Office) grotendeels uitgevoerd door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat biedt niet alleen werkgelegenheid, maar versterkt ook de lokale economie.
  • Als organisatie voor refurbished meubilair kiezen draagt bij aan het imago van je organisatie. Een jongere generatie, die al meer opgegroeid is met de gevolgen van onze acties op het klimaat, zal zich hierdoor aangetrokken voelen tot je organisatie.

Passend bij duurzaamheidsambitie

De wereldbevolking, welvaart en consumptie nemen jaarlijks toe. Dat zet klimaat, natuur, maatschappij en economie onder druk. Wij zijn allemaal verantwoordelijk voor het minimaliseren van grondstofgebruik, het reduceren van CO2 uitstoot, het beschermen van de wereldwijde natuur en het vergroten van sociaal en maatschappelijk rendement. Wij hebben onszelf als doel gesteld hier écht actief aan bij te dragen en zijn gecertificeerd volgens de CO2 Prestatieladder op niveau 3. Het inzetten van refurbished meubilair sluit perfect aan op onze duurzaamheidsambitie.

Inzet van refurbished meubilair voor overheidsinstelling in 2021

Vanuit de overheidsdoelstelling om in 2050 een circulaire economie te hebben, is de overheid met haar eigen kantoren zeer vooruitstrevend bezig met een duurzame inrichting. Sinds 2021 zijn wij voor een van de grote overheidsinstellingen in Nederland partner voor het inrichten van de kantoren (op het gebied van meubilair). Alleen al in het jaar 2021 hebben wij onderstaande aantallen refurbished meubilair ingezet in een groot aantal panden van deze overheidsinstelling.

  • Accessoires (o.a. dartboards, voetbaltafel, kapstokken, garderoberekken): 154 stuks
  • Banken & fauteuils (o.a. 2 en 3 zits banken, coupézitjes, hockers, loungestoelen): 346 stuks
  • Krukken (o.a. hoog, laag, wiebel): 699
  • Stoelen (o.a. belstoelen, poefen, vergaderstoelen): 2016
  • Tafels (o.a. bijzettafels, hoge tafels, overlegtafels, pantry tafels, picknicktafels, stamtafels, laptoptafels, ronde, rechthoekige en vierkante tafels): 739
  • Verlichting (o.a. vloerlampen, sfeerverlichting, lampenkappen): 211

In totaal zijn dat 4180 stuks en daarnaast hebben we ook in kleinere hoeveelheden refurbished akoestische middelen, video conference ruimtes, belcellen, actieve vergaderruimtes, stroompunten, plantenbakken, raamdecoratie geleverd in 2021.

Deze cijfers betreffen de overheidsinstelling waar wij een langlopend contract mee hebben voor het duurzaam inrichten van de werkomgevingen. Daarnaast hebben wij ook al vele projecten voor andere opdrachtgevers gedaan waarbij we veelvuldig gebruik hebben gemaakt van refurbished meubilair. Zie bijvoorbeeld dit project voor Kinderopvang 2Samen. In de casestudy die we over dit project hebben geschreven, lees je meer over het inzetten van refurbished meubilair.

We delen onze kennis over het inzetten van refurbished meubilair graag met je!

Het inzetten van refurbished meubilair vraagt kennis en ervaring, omdat het proces ervan anders verloopt dan bij het inzetten van nieuw meubilair. Wij hebben deze ervaring en zijn dit nog volop aan het uitbreiden. Wil je hier meer over weten of eens praten hoe dit voor jouw organisatie in z’n werk kan gaan? Neem dan gerust contact met ons op. We ontvangen je graag in ons clubhuis om je er meer over te vertellen.

Wil je de werkomgeving circulair inrichten?

Lees dan nu onze whitepaper over circulair inkopen en beheren van de werkomgeving.